sunnuntai 19. helmikuuta 2012

2 Haastetta ja kipeitä muistoja

Päätin tehdä kahden päivän haasteen samassa, ku toi tämän päivän haaste oli niin tylsä :D Eli päivän 20 haaste kuuluu näin:
Kuva kielestä minkä aloitit viimeksi

Alotin joskus espanjankielen opiskelun, mutten mä sitä kauaa jaksanu opiskella, ku ei siitä mitään tullu :D Syy kai siinä, etten menny mihkää kurssille, vaan yritin opetella sitä ite.
Englantia opiskelen periaatteessa koko ajan :P Aina telkkaa kattoes, jos kuulen uuden sanan tai sanan jota on vaikea lausua, toistelen sitä ääneen kunnes osaan sen :D
Ruotsia en osaa enää oikeestaan yhtään :( Oon unohtanu koko kielen ja oon sitäki samoin ku espanjaa, yrittäny opetella itekseni, mutta ei siitä mitään oo tullu :D Siispä senki opettelu on jääny. Sitte ku tai jos saan joskus sen verran ylimäärästä, niin meen kyllä johonki kurssille opetteleen ruotsia :) Ei auta itku markkinoilla, rahaa olla pitää :P


Ja päivän 21 haaste kuuluu näin:
Kuva sinusta enemmän kuin 10 vuotta sitten

Ylemmäs kuvas oon siis ekaluokkalainen ja toisessa kuvassa tokaluokkalainen. Ekasta kuvasta on aikaa 13 vuotta ja oon siinä 7-vuotias. Toisesta kuvasta on aikaa 12 vuotta ja oon siinä 8-vuotias.

Tää oli kyllä tähän astisista haasteista kaikista vaikein! Mun lapsuuden kuvat on suurimmaksi osaksi mun vanhemmilla. Osa on tuola meidän kellarissa, mutta ne on kaiken roinan alla, niin en jaksanu niitä ettiä. Siispä jäljelle jäi koulukuvat. Ne on tosi kipeä asia mulle ja kuten aina, nytki aloin itkemään niitä katsellessa. En osaa käyttää mun skanneria, joten jouduin ottamaan kuvista kameralla kuvat, laittamaan ne koneelle ja ettimään kuvat, jotka on vähiten tärähtäneitä. Kuvia selaillessa aloin miettimään miten pieni ja autuaan tietämätön mä noissa kuvissa oon siitä, miten mun koulunkäynti tulee muuttumaan painajaiseksi josta ei vaan herää ollenkaan..

Ala-asteen alussa kaikki oli vielä hyvin, mutta loppu ala-asteelta, koko yläasteen ajan ja aina amiksen ekalle asti mua kiusattiin koulussa. Eniten mua ärsyttää se, että vaikka en oo ollu koulussa enää moneen moneen vuoteen, niin alan edelleen itkemään katsoessani koulukuvia. Vielä näin monen vuoden jälkeenki kiusaajat tietämättään kiusaa mua, koska muistot ei koskaan kuole. Vaikka siitä puhuminen ja kirjottaminen sattuu, niin silti jollain tasolla se myös helpottaa. Jeesus on paikannu mun sydäntä uskomattoman paljon, mutta silti se on täynnä lasinsirpaleita ja kipeitä piikkejä. 

Jos sä, joka luet tätä, kiusaat jotain koulussa/töissä tai missä tahansa, niin mä haluan vaan sanoa, että vaikka se susta tuntuis kuinka pieneltä tahansa, tai et tee sitä tahallas, vaan läpällä, niin se voi satuttaa toista todella paljon ja jopa loppu elämän ajan! Kiusaamista on kaikki, minkä kiusattu ottaa kiusaamisena, vaikka kiusaaja ei sitä niin tarkottaiskaan! Se on lause, jonka jokaisen pitäis muistaa!

Haluun kuitenki tähän loppuun vielä sanoa kaikille joita on kiusattu tai joita kiusataan parasta aikaa, että jokainen ihminen on arvokas! Älä anna kiusaajien latistaa sua tai painaa maahan! Sä oot arvokas, sä oot Jumalan lahja maailmalle ♥ Jumala on sut ennalta suunnitellut ja valmistanut, eikä koskaan lakkaa rakastamasta sua, vaikka kuinka pahalta susta tuntuiskaan! Ja tämä pätee tottakai myös kaikkiin muihinki :) Ihan jokaiseen ♥

Suom. Mitä me olemme, on Jumalan lahja meille. 
Mitä meistä tulee, on meidän lahjamme Jumalalle.

7 kommenttia:

  1. Hienosti Sara sä pystyt käsittelemään tätä sun kiusaamisongelmaa, siis sitä, et sua on kiusattu. Onneks Jeesus pyyhkii kaikki sun kyyneleet ja auttaa sua unohtamaan nuo ikävät kokemukset<3
    Muakin on kiusattu koulussa,kansakoulun ekalta luokalta lukion ekalle luokalle. Se on tosi kamalaa. Sitten mun avioliitoissa (3)se jatkui sekä henkisenä että fyysisenä. Siinä meni itsetunnot kokonaan.
    9 vuotta olen nyt asunut yksin ja pikkuhiljaa on itsetunto kasvanut ja vuosi sitten, kun tulin uskoon, se palasi kokonaan takaisin. Kiitos Jeesukselle, Hän on parantanut mut.
    Voimia sinulle ja siuhalit<3

    VastaaPoista
  2. Kiitos Maija ♥ Ai suaki on kiusattu :( Se on kyllä kamalaa ja vie itsetunnon! Ja varsinkin jos vielä parisuhteessa moinen jatkuu :( Sekä mulla että Heidillä on ollu samoin. Mulla oli väkivaltainen poikaystävä, joka puristi kättä, haukkui, oli mustasukkainen ja lopulta löi mua käteen. Heidi taas oli naimisissa 2,5 vuotta väkivaltaisen miehen kanssa, joka hakkasi koko sen ajan.
    Onneksi Jeesus vapauttaa ja auttaa ♥ :) Ja suurin helpotus on, ettei tarvi pelätä, koska Jeesus on aina meidän kanssa ♥ Paljon voimia ja siunausta sulle Maija ♥ Ja tosi isot halit myös :)

    VastaaPoista
  3. Tää on kyll tosi tohkeaa kun kerrot täällä näitä asioita ja varmaan neki ihmiset jotka sua on kiusannu nii on voinu lukea tätä ja katuu nyt pahtasti sitä kiusaamista. Ei sitä niin lapsena tajua mitä on tehny. Muaki on kyll kiusattu. Oon ollu aina se rumin ja läskein vaikka tiedän nyt kyllä että en todellakaan oo ollu ainakaa läski :D mutta nyt tosiaan oon kans tajunnu, että Jumala on luonu mut just sellaseks omaks itteni kauniiks :) ja ku tätä sun blogia oon lukenu niin oot puhunu, että et aina nää itteäs kauniina nii haluan sanoa, että oot todella kaunis! Tykkään sun silmistä ja hiuksista :)

    VastaaPoista
  4. Ai nii piti sanoa viel, että tossa ekassa kuvassa et vielä oo ihan ittes näkönen, mutta tossa toisessa kuvassa oot ihan selvsti sinä! :D

    VastaaPoista
  5. Kiitos Luisa ♥ Tuli tosi hyvä mieli sun kommentista :)
    Tytöt taitaa ainaki kiusata niitä, joille on kateellisia! Se, että sua on haukuttu rumaksi ja läskiksi, todistaa sen, että ne on ollu sulle kateellisia, koska oot tosi kaunis ja sulla on hyvä kroppakin :)
    Mutta onneksi kaikki toi on takanapäin ja voidaan yhdessä Jumalan kanssa mennä eteenpäin :) Ei tarvitse enää olla kiusattavana :)

    VastaaPoista
  6. Kiusaamisesta vielä, lapset osaa olla toisilleen joskus tosi julmia. Lapset joutuu tänä päivänä kokemaan niin paljon hylkäämistä ja pahaa oloa, että kun ne ei saa sitä purettua mihinkään niin purkavat pahaa oloa toisiin ja se ei ole mitään lempeätä se. Lapset vaan niin tarvitsisivat rakkautta ja rajoja, mutta tahtoo olla ettei tänä päivänä niitä löydy.
    -Atte-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta :( Eikä vanhemmat ymmärrä että kaikilla niiden tekemisillä on vaikutus lapsiin!

      Poista

Kiitos kun kommentoit ♥ Se piristää mieltäni :)
Yritän vastata jokaiseen kommenttiin, joten jos haluat lukea vastaukseni, muistathan painaa "tilaa sähköpostitse"-painiketta kommenttiboksin alta! :)