tiistai 7. helmikuuta 2012

Hammaslääkäripelosta


Mulla oli tänään aika hammaslääkärille. Mä oon pikku tytöstä asti pelännyt hammaslääkäriä, koska mulle piti laittaa pienenä raudat, mutta muotin ottaminen ylähampaista ei koskaan onnistunut. Mä pelkään oksentamista eniten ja ku muotti laitettiin ylähampaisiin, mulle tuli tosi huono-olo ja alko oksettamaan. Kiskoin muotin aina pois suusta ja olin ihan paniikissa ku tuli huono-olo. Asuin sillon siis Peräseinäjoella, koska asuin sielä 5-vuotiaasta 19-vuotiaaksi. Se hammaslääkäri, jolla sillon olin, alko huutamaan ja haukkumaan mua ja paiskas muotin mun naaman eteen "pöydälle" ja lähti ovet paukkuen pois. Hammashoitaja kyllä rauhotteli mua ja sano ettei se ollu mun syy, mutta mulle jäi siitä kauheet traumat. Oon siitä asti pelänny ihan kamalasti hammaslääkäriä! 
No, eilen illalla rukoiltiin yhdessä Heidin ja Aten kanssa illalla meidän hammaslääkärissä käynnin puolesta. Heidi siis kävi mun jälkeen sielä. Rukoilin vielä nukkumaan mennessä, että saisin nukuttua koko yön heräämättä, koska yleensä herään vähintään kerran yössä. Heräsin herätyskellon soimiseen ja tajusin, että olin nukkunu koko yön, heräämättä kertaakaan :) Kävin suihkussa, söin ja huomasin, että mua ihan pikkasen jännitti, ku kädeet vähä tärisi. Sitte lähdettiin kävelemään sinne, eikä mua pelottanu yhtään. Vähän jännitti, mutta seki oli hyvin pientä. Päästiin perille ja pyysin että saan ottaa Heidin mukaan tarkastushuoneeseen, koska pelkään hammaslääkäriä. Heidi tuli sinne ja koko tarkastus oli nopea ja selvisin siitä hyvin :) Mulle on ollu ihan kamalaa ottaa suusta röntgeniä, koska ne palat on hyvin takana ja mulla on tosi herkkä nielu. Hammaslääkäri oli tosi kannustava ja mukava ja röntgenitki onnistu molemmilta puolilta :) Ette arvaa miten hyvältä tuntu nousta siitä tuolilta tietäen, että mä selvisin siitä, eikä se nyt niin pahalta tuntunutkaan :) 
Sekä mulla, että Heidillä oli hampaat tosi hyvässä kunnossa ja seuraava tarkistusaika pitää varata vasta 3 vuoden päästä. Muuten olis 5 vuoden, mutta ku molemmilla on lääkitys, jossa sivuvaikutuksena suun kuivumista, niin 3 vuotta on parempi :) Reikiä ei ollu, mutta hammaskiveä löyty.

KAIKKI TÄMÄ TÄNÄÄN TAPAHTUNUT OLI VAIN JA AINOASTAAN JEESUKSEN ANSIOITA :) en olis pystyny kohtaamaan mun pelkoa ilman Jeesusta :) Kiitos Hänelle että mun rukoukset kuultiin ja niihin vastattiin aivan uskomattomalla rauhalla ja tyyneydellä, jotka sain pelon tilalle :)

Hymy hammaslääkärin jälkeen oli tällänen :D

Ja teki mieli juhlia ku olin niin ylpeä itestäni että uskalsin sinne mennä ja Jeesuksesta että Hän auttoi ♥

Kiittäen ja hyvillä mielin on hyvä jatkaa eteenpäin ♥ Parin viikon päästä mulla on aika suuhygienistille, joka putsaa hampaita ja hammaskiveä, eikä mua pelota yhtään :) Jos sä pelkäät hammaslääkäriä, vie asiasi Jeesukselle ja huomaat miten mahtava Herra meillä onkaan!! :) ♥

8 kommenttia:

  1. Ymmärrän hyvin tuon siun pelkosi. Aivan noin pahaa hammaslääkäripelkoa miulla ei onneksi ole ollut (eikä kyllä noin kamalaa lääkäriäkään), mutta miulla on myös hirveä oksennuskammo (en pelkää mitään varmaan maailmassa enempää) ja herkkä kurkku. Nykyisin on myös ahdistushäiriö joka ilmenee pahoinvointina, joten pelkään nykyisin hammaslääkäriä vielä enemmän. Koska sehän vasta ahdistaa kun ei pääsekään pois siitä tuolista kun haluaa jos on kaiken maailman vinkulat ja porat suussa :I
    Mahtia kuulla että siulla meni se hyvin, sait hyvän hammaslääkärikokemuksen sinne elämänkirjaasi ja ehkä seuraavalla kerralla tarvitsee jännittää vähemmän? :) Itselläni on vielä pari kuukautta ennen seuraavaa aikaa, jolloin jatketaan miun juurihoitoa, hurr...

    VastaaPoista
  2. Mäkin pelkään oksentamista eniten koko maailmassa :| se on jotain niin kamalaa ku tuntuu että tukehtuu! Ja ymmärrän kyllä sun tunteet siitä ku tietää että ei pääse pois. Se on ahdistushäiriölle ominaista :P Itelläki on paniikkihäiriö ja yleinen ahdistuneisuushäiriö, mutta nyt oon jo paremmassa kunnossa, eikä kohtauksia oo tullu pitkään aikaan :) Se on just kamalinta ku tietää, ettei pääse pois jos tulee sellanen olo et olis pakko päästä pois! Toivottavasti sun hammaslääkäri menee nopeesti ja kivuttomasti ohi ♥ Voimia sulle :)

    VastaaPoista
  3. Mä ymmärrän kans sun hlpelkosi tosi hyvin. Mulla oli pienenä tyttönä sellanen hltäti, et se poras, toki vahingossa, suoraan ikeneen ja se sattu. Sit myöhemmin oli hlsetä, joka repi mun suusta hammasta niin, et se ei laittanut tarpeeksi puudutusta ja se vasta sattuikin. Kyyneleet vaan valu silmistä. Näistä käynneistä sain valtavan hlpelon.
    Mulla alotettiin espoonlahden hammaslääkärissä juurihoito kahteen hampaaseen. Se oli mukava täti. Se selitti koko ajan, mitä tekee ja laitto niin paljon puudutusta, etten tuntenut kipua. Toki, kun sinne menin, pelkäsin sairaasti, ihan tärisin pelosta. Sit siinä tuolissa huusin Jeesuksen puoleen, että auta mua. Ja pelko hävisi, kiitos Herralle!
    Nyt en enää pelkää, kun Jeesus on sielläkin mun kanssa, halleluja! :)
    Hyvä, et sullakin Jeesus vei sen pelon<3

    VastaaPoista
  4. Maija, voi kamala mitä oot joutunu hammaslääkärissä kokemaan :( Mutta onneksi ne on nyt ohi :)
    Oliskohan sulla ollu sama hltäti Espoonlahdessa ku mulla oli. Se oli tosi mukava ja tosiaan selitti koko ajan mitä tekee ja anto nielasta ja hengähtää kunnolla :)
    Kyllä meillä on mahtava Vapahtaja kun Hän auttaa meitä missä ikinä ollaankaan ♥ :)

    VastaaPoista
  5. Kiitos kiitos :D Kyllä se varmaan hyvin menee, onneksi on edessä se hammas jota hoidetaan, ettei tarvitse hirveän syvälle kurkkuun niitä poria työntää :)
    Tietenkin todella ikävää että siulla on oksennuskammo myös, mutta toisaalta helpottavaa tietää etten ole ainoa oksennuskammoinen tässä maailmassa. Kun ei sitä oikein kunnolla käsitä sellaiset joille oksentaminen on vain luonnollinen osa elämää :I

    VastaaPoista
  6. Shaqu, niinpä. Eipä sitä kaikki ymmärrä miksi jotkut pelkää oksentamista :( Ja hyvä että se hammas ei oo kovin takana suussa :) Se on aina plussaa ;)

    VastaaPoista
  7. Voi tiedätkö, kun olin siinä nukutushoideossa niin mä pelkäsin kans tosi kovasti! Mutta tiedän ton tunteen, kun on ylpeä itestään. Ja mä tajusin siinä kohtaa, että pelosta ei välttämättä pääse eroon, mutta sen kanssa oppii elämään kun antaa asian Jumalalle :) Niin Aamen tuolle! <3 Voisin joskus kertoa tarkemmin sen mun nukutushoidon. Siinä tunsin ihan konkreettisesti Herran läsnäolon!

    VastaaPoista
  8. Luisa, olis kyllä kiva kuulla siitä vielä paremmin :) Totta, pelon kans voi oppia elämään, kunhan vaan antaa ohjat Jeesukselle ♥ Se on niin mieletön tunne, ku ei tarvi yksin kamppailla :)

    VastaaPoista

Kiitos kun kommentoit ♥ Se piristää mieltäni :)
Yritän vastata jokaiseen kommenttiin, joten jos haluat lukea vastaukseni, muistathan painaa "tilaa sähköpostitse"-painiketta kommenttiboksin alta! :)