tiistai 3. heinäkuuta 2012

Kilpirauhasen vajaatoiminta

Ajattelin tehdä tästä ihan postauksen, koska tästä sairaudesta ei vielä tarpeeksi tiedetä. Eli mullakin todettiin sillon kilpirauhasen vajaatoiminta, joka on toiselta nimeltään Hypotyreoosi. Mun sairaus on luultavasti ollu mulla jo tosi pitkään, useita vuosia. Mä menin lääkäriin, koska mulla oli ihan kauheita kipuja vatsassa. Mulle tehtiin ultraäänet ja muut tutkimukset, mutta missään ei selvinny mitään. Äiti alko epäilemään, että olisko mulla kilpirauhasen vajaatoiminta, ku se oli lukenu jostain, että siinä lähtee paljon hiuksia ja multa niitä lähti. Sanoin tästä lääkärille ja lääkäri sano et otetaan varmuuden vuoksi se koe. Se testataan ihan normaalilla verikokeella. No, kävi niin, että sehän mulla sitten oli. Lääkkeitä en vielä sillon siihen saanu. Piti kuulemma kuukauden päästä mennä toiseen kokeeseen, että tiedetään, ettei se ollu joku "piikki", vaan että arvot todella on korkeella. No, kuukauden päästä sit sain lääkkeen, eli Thyroxinin. Lääke oli mulla ensi 2 viikkoa ½ annostuksella ja nyt melkein viikon verran 1 tbl/pvä. Vielä ei oo oikeestaan yhtään missään näkyny tai tuntunu minkäänlaista edistymistä. Oireet on ja pysyy yhtä pahoina ku aiemmin.
Kilpirauhasen vajaatoiminnasta löytyy netistäkin monta sivustoa, missä on yleisimpiä oireita, mitä siitä voi tulla. Yks lääkäri sano, että kilpirauhanen on sellanen, mikä vaikuttaa oikeestaan ihan kaikkeen. Oireet voi olla ihan laidasta laitaan ja mitä ihmeellisimpiäkin oireita siihen voi liittyä. Pahin juttu on se, ettei kaikki lääkärit oo tarpeeksi tietoisia tästä sairaudesta, vaikka se on nykyään todella yleinen. Se on helppo tutkia, mutta silti sitä ei kovin helpolla tutkita. Lääkärit ei jostain syystä laita potilasta helpolla tutkimuksiin. Sitä kannattaa siis ite pyytää, jos epäilee, että voi sairastaa sitä.
Oireita on ihan kauheasti ja ne liittyy vähän kaikkeen. Eri sivustoilta saa lisää infoa (laitan linkkejä postauksen loppuun). Mutta laitan tähän jotain, mitä oireita mulla on siitä tullut.
  • Kovia kipuja, jotka tuntuu vatsassa, selässä ja välillä jopa reidessä.
  • Heikotus, uupumus, uneliaisuus ja aloitekyvyn heikkeneminen. Lisääntynyt unen tarve. Vaikka olisin syöny hyvin, niin mua saattaa silti heikottaa. En meinaa jaksaa tehdä mitään ja alotekyky on todella huonoa.
  • Kuiva, hilseilevä ja kylmä iho. Mun naaman iho on todella kuivaa, vaikka rasvaan sitä aamuin illoin. Se myös lähtee hilseilemään. Mun pintaverenkierto on tosi huono ja välillä mulla saattaa olla esim. käsi ihan kylmä.
  • Painonnousu. Kasvojen, käsien ja jalkojen turvotus. Mä oon lihonu, vaikken edes oo syöny mtn lihottavaa. Mun kaulassa, käsissä/sormissa, jaloissa/varpaissa on turvotusta.
  • Ruokahaluttomuus. Välillä ei tee yhtään mitään mieli, vaikka olis kuinka nälkä.
  • Masennus. Mulla ei oo mitään syytä, mut välillä mua masentaa tosi paljon ja oon ihan itkunen. Sit hetken päästä ei taas oo mitään hätää ja taas yhtäkkiä tulee kauhee masennus. Se ei oo sellasta masennusta, mitä mulla on ollu ennenki, vaan se on vähän erilaista.
  • Ohuet, hauraat ja katkeilevat sormenkynnet. Ääh. Tää meinaa tehdä mut hulluksi! Mun kynnet katkeilee koko ajan ja sit mulla on sormenpäät ihan kipeet.
  • Haju-, maku-, ja kuuloaistin huononeminen. En haista yhtä hyvin ku ennen. En maista yhtä hyvin ku ennen ja kuulo on todellakin huonontunu. Saatan välillä puhua tosi lujaa, ku en ite kuule kovin hyvin.
  • Kuukautishäiriöt. Mulla on niin kauan ku muistan, ollu tosi epäsäännölliset kuukautiset ja välillä on saattanu olla jopa 3kk, ettei niitä oo tullu ollenkaa ja sit ne taas alkaa..
  • Maksa-arvojen huononeminen. 
  • Jatkuvaa väsymystä. En oikeasti saa tätä väsymystä pois vaikka nukkuisin miten hyvin tahansa.
  • Hiustenlähtö ja kuivat hiukset. Multa on lähteny hiuksista kokonaan kiilto ja ne on tosi kuivat. Mitkään hoitoaineet ei auta tähän. Multa lähtee koko ajan hiuksia ihan tajuttoman paljon. Mun hiuksista puolet on lähteny. Ihan oikeasti on!
  • Muistin heikkeneminen. En välillä muista mitään. Unohdan kesken lauseen mistä mä puhuin tai unohdan yhtäkkiä jonku sanan.
  • Korkea syke. Mun lepopulssi on yli 100.
  • Silmien kuivuminen ja tuulisella ilmalla silmien vetistely. 
  • Laiskuus. Se on vähän sama ku aloitekyvyn heikkeneminen. Mä en millään jaksa tehdä mitään, vaikka kuinka yrittäisin. Se on kamalaa :(
  • Lihasheikkous/voimattomuus. Mulla saattaa ihan yhtäkkiä olla ihan hirveen "heikot" kädet. En esim. välillä meinaa saada pullonkorkkia auki, ku mun kädet ei vaan tottele.
  • Puhehäiriöt (puheen hitaus). Tästä tavallaan jo laitoinki, eli et unohdan mistä puhuin tai jonku lauseen.
  • Hikoilu. Yhtäkkiä mulle tulee sellasia "kuumia aaltoja" :D no siltä ne tuntuu. Tulee ihan tajuttoman kuuma ja sit tulee hiki, vaikka kaikilla muilla olis kylmäki. Ne "kohtaukset" kestää jonku aikaa ja sit yhtäkkiä tulee taas normaali olo.
Tässä on linkkejä eri sivustoille, joissa kerrotaan kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Toivottavasti tää vähän valaisee edes jonkun käsitystä siitä, mikä tää sairaus oikeasti onkaan :) Ja jos sulla on jotain oireita, niin suosittelen käymään lääkärissä, koska se on vaan sun parhaaksi! Kerron sit taas ku lääke alkaa vaikuttamaan :)

Tässä vielä Terveyskirjastosta otettu kuva kilpirauhasesta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kun kommentoit ♥ Se piristää mieltäni :)
Yritän vastata jokaiseen kommenttiin, joten jos haluat lukea vastaukseni, muistathan painaa "tilaa sähköpostitse"-painiketta kommenttiboksin alta! :)